Editor | Stichting Jazzonderzoek Tilburg |
Date | February 1979 |
Format | Magazine |
Pages | 184-228 pages |
Location | Netherlands |
Language | Dutch |
Inhoud
- p 229 : Naar aanleiding van de niet geheel onverwachte maat toch plotselinge dood van bassist/componist CHARLES MINGUS, heeft de redaktie van Jazz Nu gemeend zeer bijzondere aandacht aan deze unieke jazzmusicus te moeten wijden. In een speciale bijlage vindt u een aantal artikelen verzameld, die elk vanuit een ander gezichtspunt de mens en musicus Mingus benaderen.
- p 190 : Voor het eerst sinds drie jaar is weer door de Stichting Jazz in NederLand, in samenwerking met het Prins Bernhardfonds, de WESSEL ILCKEN -PRIJS toegekend. De jury koos uit een lijst met verschillende serieuze kandidaten CLAXON als uiteindelijke winnaar. Het juryrapport plus de biografieën van de Claxon-compagnons Michel Waisvisz en Maarten van Regteren Altena, zoals die door de Stichting Jazz in Nederland aan de pers verstrekt zijn, vindt U integraal op p.190
- p 192 : Frits Lagerwerff had een uitgebreid gesprek met één van de prijswinnaars, MICHEL WAISVISZ. Een kraakdozenuitvinder/specialist, die naast de gezamenlijke projekten met Maarten van Regteren Altena zich veel bezig houdt met muziektheaterproducties, o.a. in solo-optredens en samen met Moniek Toebosch. Dat zijn ook de belangrijkste onderwerpen van het gesprek, waarvan eerder een gedeelte in Vrij Nederland gepubliceerd werd, dat te vinden is vanaf p.192
- p 6 : Voor een Interview met MAARTEN VAN REGTEREN ALTENA verwijzen we U naar het eerste nummer van Jazz Nu, oktober 1978
- p 206 : Ook pianist LOEK DIKKER houdt zich regelmatig met muziektheater bezig. Vanaf 1 februari zal verder de hele maand van dinsdag t/m zaterdag de nieuwe produktie “Nocturne“ in theater Shaffy te Amsterdam te zien zijn. Jan Rensen vroeg zich af, waarom een musicus, die bovendien al wat forse kritiek op eerdere producties te verwerken kreeg, zich aan getrokken blijft voelen tot deze theatervorm. Het antwoord op deze en nog enkele andere vragen zijn te lezen vanaf
- p 210 : Over MUZIEKTHEATER gesproken, van 20 t/m 23 december 1.1. vond in het Utrechtse Theater ’T Hoogt een muziektheater-festival plaats. Kean Polling beschrijft een aantal hoogtepunten hieruit op p.210
- p 200 : Eveneens in Utrecht, maar nu in muziekcentrum Vredenburg, vindt in het kader van de openings-tiendaagse op 3 februari een jazzfestivalletje plaats. Harde tenoren en zwoele orgels staan centraal. Een spekje naar het bekje van Eddie Determeyer zou men denken, maarrr... leest U zelf :
- p 198 : Rob Leurentop nam U al eerder mee naar de donkere tijden in de Belgische hedendaagse geïmproviseerde muziek waarin de WIM langzaam ten onder gaat. Dat zij dus faliekant de verkeerde richting uitgaan, dat ze immers omhoog moeten naar het zolderkamertje staat verder uitgelegd vanaf p.198
- p 188 : Dat het echter ook in Nederland overigens waar wel ? niet helemaal koek en ei is met de jazz en de daaromheen vertoevende scene wordt namens de redaktie gesignaleerd op p.188
- p 221 : Er worden ook platen gesignaleerd, maar dat staat op p.221
- p 215 : Wat uitgebreider worden een aantal platen, met zeer speciale aandacht voor Coltrane’s “Second Night in Tokyo“, gerecenseerd vanaf p.215
- p 203 : Verslagen van konserten, die de afgelopen maand plaats vonden staan op p.203
- p 222 : en een overzicht van de konserten, die deze maand zullen plaats vinden, plus het nodige aanvullende nieuws, staan verder naar achteren op p.222
- p 212 : Ingezonden aanvullingen op onze workshop-special van vorige maand, twee andere reakties en de Belgiëcolumn vullen dan de overige drie pagina’s
Door een samenloop van omstandigheden, de extreme gladheid, die ernstige vertragingen opleverde bij de kopijverzameling, en de extra werkzaamheden, die in betrekkelijk korte tijd voor de Mingus-bijlage verricht moesten worden, is het mogelijk, dat op sommige plaatsen dit nummer van Jazz Nu één of twee dagen later bezorgd zal worden, De Stichting Jazzonderzoek biedt hiervoor haar verontschuldigingen aan.

