Editor | Stichting Jazzonderzoek Tilburg |
Date | April 1979 |
Format | Magazine |
Pages | 292-332 pages |
Location | Netherlands |
Language | Dutch |
Inhoud
- p 302 : Pianist BURTON GREENE is weer aktief in de vooral Nederlandse jazz-scene. Samen met Rob Peters op drums en Mark Miller, bas, vormt hij een trio ; met Keshavan Maslak wordt dat vanzelf een kwartet. In korte tijd verschenen twee platen van Greene : één op Kharma-records en één op het Duitse Circle-records. Kortom, reden genoeg om eens met de voormalige Chicagoan te gaan praten. Tom Beetz deed dat voor Jazz Nu.
- p 298 : De stichting CLAXON staat momenteel midden in de belangstelling, vooral sinds de toekenning van de Wessel Ilckenprijs aan het beheerdersduo Maarten van Regteren Altena en Michel Waisvisz. Zelf doen ze er ook alles aan om de naam in de publiciteit te houden. Zo organiseren ze in samenwerking met theater ’T Hoogt in Utrecht vanaf 30 maart tot en met 1 april een geluidsfestival. Rinus van der Heijden vertelt wat er allemaal te doen is op p.298
- p 296 : Eén van de geluidsfanaten die daar zijn kunsten komt vertonen heet TERRY DAY. Hij woont in Engeland maar is regelmatig op de Nederlandse podia te horen. Dick Lucas interviewt deze forens.
- p 299 : Het ART ENSEMBLE OF CHICAGO geeft begin april nog een drietal konserten in Nederland. Over deze groep startte Jan Rensen in het vorige nummer een artikel, dat tevens iets zou moeten vertellen over het Nessa-label. Hij vervolgt zijn relaas op p.299
- p 317 : CENTRE D’INFORMATIONS MUSICALES is de naam van een instituut in Parijs waar lessen in jazzmuziek gegeven worden. Meer informatie verstrekt Peter van Esch op p.317
- p 326 : We hebben niet alleen nieuws uit Parijs maar ook uit New York. Roger Riggins, die in het novembernummer van Jazz Nu door George Coppens geïnterviewd werd, start zijn maandelijkse rubriek NEW YORK BEAT. Voor de vertaling zorgt steeds diezelfde George Coppens.
- p 320 : Uiteraard is ook de Belgische hoek weer gevuld maar ditmaal niet door de vaste columnschrijver Rob Leurentop. De grote inspirator van de W.I.M., pianist Fred van Hove, is deze keer zelf aan het woord in een. stukje dat we onder dank overnamen uit het tijdschrift van die Belgische Werkgroep Improviserende Musici.
- p 315 : ANTHONY BRAXTON geeft met zijn kwartet slechts één konsert in Neder land ; tijdens het Chicago Jazz Festival in Tilburg op 8 april. De faam die hij voor zich uit draagt en de nieuwe plaat die op MOERS MUSIC van het duo Braxton / George Lewis verscheen, was voor Willem Kühne voldoende aanleiding eens wat kritischer naar deze wiskundeleraar te Tuisteren.
- p 312 : Willem Kühne refereert in dat verhaal aan een beschouwing die hij schreef over de tegenstelling van de objectieve en passieve muziekbeoefenaar, aktief dan wel passief. Ook die verhandeling publiceren we
- p 306 : De afgelopen maand waren diverse vrouwen op de Nederlandse jazzpodia te zien ; de Feministic Improvising Group. de Seven Singers van Nedly Elstak en de Noorse zangeres Karin Krog. Hoe ze het deden staat te lezen op de pagina’s vanaf p.306
- p 320 : Ook een van onze lezeressen had een mening over vrouwen in de jazz
- p 319 : BOEKING, onze vaste boekenrubriek van Bert Vuijsje ontbreekt ook deze keer weer niet
- p 328 : Evenmin is dat het geval met de Nieuwsberichten en de konsertagenda
- p 321 : Op de resterende pagina’s kunt u tenslotte lezen welke platen door de medewerkers van Jazz Nu geplugd worden. Bassist Gary Peacock krijgt de meeste aandacht

