Editor | Stichting Jazzonderzoek Tilburg |
Date | Mai 1979 |
Format | Magazine |
Pages | 332-384 pages |
Location | Netherlands |
Language | Dutch |
Inhoud
- p 359 : De zon schijnt weer, de zomer is op komst en dus staan de belangrijkste jazzfestivals weer voor de deur. Na kleine voorproefjes in onder andere Amersfoort en Tilburg afgelopen maand staan voor begin juni het New Jazz Festival in Moers en de Groningse Jazzmarathon te gebeuren. Deze laatstgenoemde festiviteit heeft de afgelopen tijd nogal wat beroering gebracht in het hollandse jazzwereldje. Programma’s, adviezen, tegenvoorstellen, moties van afkeuring en nette briefjes van ondersteuning werden geschreven, herschreven en weer de prullenbak ingemikt. Al dit geharrewar, verondersteld gemanipuleer en het uitblijven van een goed programma wekte hier en daar nogal wat wrevel en ergenis op. Onder andere was dat het geval bij Eddie Determeyer, die vanuit zijn optiek schildert wat er allemaal verkeerd is gegaan en aan wie dat gelegen zou hebben. Zijn relaas is gegoten in een open brief aan Bert Vuijsje, die ook een gepast antwoord klaar heeft. Tot slot doet ook de redaktie van Jazz. Nu nog een duit in het zakje. Deze aanzet tot een mogelijke polemiek is te lezen vanaf p.359
- p 350 : Eén van de musici die met grote waarschijnlijkheid op beide festivals zal spelen is fluitist James Newton. We hebben nu al een interview met deze vrij unieke figuur die als uitzondering van de fluit zijn hoofdinstrument maakte. Het werd afgenomen en uitgewerkt door Rik Bartels, een nieuwe naam in Jazz Nu. Rik Bartels is zelf een kundig fluitist die, net als James Newton, goed thuis is in de jazz alswel in de klassieke muziek.
- p 336 : De Engelse avant-garde schijnt op een of andere manier extra belangstelling te krijgen van de Jazz Nu medewerkers. Deze maand wordt trombonist Radu Malfatti aan de tand gevoeld door Frans van Leeuwen.
- p 345 : Fred van Hove, deze maand prijkend op de voorpagina, is nog steeds een centraal figuur in de Belgische muziek-scene. Dat blijkt ook weer uit het slotverhaal van Rob Leurentop’s vervolgserie “Het zolderkamertje van de geïmproviseerde muziek op p.345
-* p 341 : Zeer ruime aandacht werd in de eerste nummers van Jazz Nu geschonken aan de ’geluidenmakers’. Het is dan ook vanzelfsprekend dat we ruime aandacht schenken aan het Claxon-geluidsfestival dat vorige maand in Utrecht plaats vond. Kees Polling schreef het verslag :
- p 347 : Jazzcafé Bohemia bestaat tien jaar. Wim van Eyle, die menig pilsje in dit Amsterdamse etablissement achterover heeft geslagen schetst de historie van het café middels een gesprek met Wouter, de kroegbaas
- p 365 : In Groningen werd daarentegen een geheel nieuw jazzpand in gebruik genomen, “De Spieghel in de Peperstraat (de Groningse 52nd street). Ook hier een historische terugblik op het ontstaan van het JIG-huis
- p 358 : Hans Dulfer is behalve tenorist ook een bekend publicist. In deze hoedanigheid mocht hij zelfs enige jaren geleden de SMØR-prijs in ontvangst nemen. Tegenwoordig beoefent hij zijn bijbaantje vooral als ingezondenbrievenschrijver naar Jazz Nu. Eerst was hij het adres nog even vergeten, zodat zijn gal abusievelijk in OOR gepubliceerd werd, maar geen nood. Al snel was er opnieuw te klagen en ditmaal kwam zijn brief op het goede adres aan. Hij staat afgedrukt op p.358
- Tot slot zijn er de vaste rubrieken :
- p 369 : Boeking
- p 364 : België
- p 349 : New York Beat
- p 353 : Konsertverslagen
- p 371 : Platen
- p 378 : Signalement
- p 381 : Konsertagenda

