Accueil » Magazines » Jazz Nu » Jazz Nu N° 2e jaargang - n°3

Jazz Nu N° 2e jaargang - n°3

Jazz Nu

Jazz Nu - December 1979


Editor Stichting Jazzonderzoek Tilburg
Date December 1979
Format Magazine
Pages 92-136 pages
Location Netherlands
Language Dutch
Chapters

Inhoud

  • p 104 : HANAH JON TAYLOR is een Jonge fluitist/sopraan-saxofonist, die momenteel in Nederland verblijft om Europa en de Europese geïmproviseerde muziek te leren kennen en tegelijk de markt te verkennen. Hij in namelijk van plan om in het voorjaar terug te komen met zijn eigen band. Hanah Jon Taylor is afkomstig uit Chicago en lid van de AACM, Hij speelde hier o.a. met Roberto Bellatella en Charles Bobo Shaw. Begin december zal hij in diverse kleine kroegjes nog in Amsterdam aan het werk te zien zijn. In een interview met Gije Tra vertelt hij over zijn muziek, over de AACM, over de fluit en over een ziekte die hem bijna van het muziek maken afhield. Een interview met een doorzetter :
  • p 96 : BOY RAAIJMAKERS is een niet-Amsterdammer die pas bekend werd toen hij in Amsterdam ging werken en wonen. In zijn geboortestad Nijmegen werkte hij toen al jarenlang in vele orkesten van o.a. Jan Rath, Ton Wijhkamp en Pierre Courbois, Via De Boventoon kwam hij in het Willem Breuker Kollektief en richtte vervolgens samen met tenorist Maarten van Norden een kwartet op. Deze formatie liet recentelijk een eerste LP het licht zien. Voor Jazz Nu was dat aanleiding om met de trompettist te gaan praten ; over de huidige situatie en over het bijna geheime verleden. Een Interview door Prans van Leeuwen
  • p 108 : MAARTEN VAN NORDEN, hierboven al genoemd, vormt samen met AB BAARS, KINUS GROENEVELD en J.C.TANS een kwartet nieuwe-generatie-tenoren. Is deze generatie wezenlijk verschillend met de vorige en zoja zijn er gemeenschappelijke kenmerken aan te wijzen bij dit viertal ? Dat waren de vragen die Rudy Koopmans in zijn hoofd had toen hij een aantal jazz-clubs binnenstapte waar een van deze tenoristen speelde, zijn bevindingen staan vermeld in een vergelijkend verslag op
  • p 128 : RANDOM RADAR RECORDS is een vrij nieuw Engels label waaraan vooral de pure avant-gardisten veel plezier zullen hebben. Kees Polling is er zo een en vandaar dat hij de geschikte figuur was om dit platenmerkje van een profiel te voorzien
  • p 118 : COUNT BASIE is weer veel minder modern maar desalniettemin kwamen er onlangs zeventig minuten muziek van zijn hand op de plaat te staan. Niet voor de eerste keer overigens, zoals Frans van Leeuwen op sal merken op de openingspagina van de deze keer zeer uitgebreide platenrubriek
  • p 110 : Het Woodstock Workshop Orchestra, The American Blues Legenda, Het Vredenburg Jazz Festival en het duo Ron van Rosswa/Paul van Komenade zijn de vier onderwerpen van onze konsertverslagen nieuwe stijl, niet echter nadat de lezer is vooraf gegaan
  • p 117 : TO BOF OR NOT TO JUMP, een probleem dat de gemoederen binnen Jazz Nu al eerder bezig hield. Bert. Vuijsje komt in zijn BOEKING tot een slotsom
  • p 134 : Tot slot in dit nummer de Signalement-pagina, de lijst met nieuwe LP’s, (weinig) Nieuws en ook nu weer de (bijna) volledige konsertagenda op p.134

DE FOTO OF DE VOORPAGINA VAN BOY RAAIJMAKERS WERD GEMAAKT DOOR MILLY LEMS

Covers
FrontCover