Editor | Stichting Jazzonderzoek Amsterdam |
Date | Maart 1981 |
Format | Magazine |
Pages | 240-288 pages |
Location | Netherlands |
Language | Dutch |
Inhoud
- p 244 : Op 1 december 1939 publiceerde Downbeat het artikel Guitarmen, wake up and pluck !“, met als ondertitel ’Wire for sound ; Let’em hear you play. De auteur was niemand minder dan Charlie Christian. In 1981 bekijkt Jazz Nu door de ogen van Gijs Tra hoe het de jazzgitaar sindsdien is vergaan, van Charlie Christian tot John McLaughlin : De jazzgitaar, veertig jaar pluggen en plukken
- p 254 : De bekendste Nederlandse jazzgitarist is waarschijnlijk Wim Overgaauw. De meeste mensen kennen hem misschien van zijn werk in studio-orkesten, maar ook binnen de avant-garde is hij actief zo speelde hij o a. met Breuker en Rennink. En zolang bij een gitaar in zijn handen heeft, is hij tevreden, vertelde hij Jeroen de Valk,
- p 256 : De gitaar is ook het bluesinstrument bij uitstek. Hoewel harmonica en piano bij deze muziek niet uit te vlakken zijn, zijn de gitaristen hier toch veruit in de meerderheid. Michael Damminga over de combinatie blues + gitaar.
- p 260 : Vergeleken met andere instrumenten lijkt de gitaar in de ontwikkeling van de Nederlandse jazz enigszins achterop geraakt. Toch zijn ze er wel, de gitaristen, ook al zijn ze op de eerste plaats bezig met muziek. Erik van den Berg in gesprek met Allaert Troost
- p 262 : De Engelse gitarist Derek Bailey komt over als een man van weinig woorden. En die weinige woorden gebruikt hij om te schrijven. Rudy Kospatans over ’Improvisation its nature and practice in music’.
- p 263 : Concertagenda
- p 267 : In Boeking ditmaal aandacht voor twee boeken van nachtclub-eigenaren, t.w. Max Gordon van The Village Vanguard en Ronnie Scott van de gelijknamige club.
- p 268 : Her horen van de naam Les Paul brengt moderne gitaristen meestal toe verrukking. Hoewel zijn grootste verdienste ligt in de technische ontwikkeling van de gitaar, mogen we niet vergeten dat zijn wortels in de jazz lagen. Les Paul, van jazz naar pop, door Pierre Spierings.
- p 270 : Van 21-24 januari werd het tweede Claxon Geluidfestival gehouden in het Utrechtse centrum ’t Hoogt. Kees Polling genóót ervan. Zup Takkehoem Piip.
- p 272 : Nieuws, waarin opgenomen het workshopgebeuren en de laatste subsidieperikelen.
- p 275 : Jan Mulder neemt het op voor Michiel de Ruyter !
- p 276 : Uit de Jazzwereld
- p 277 : Discograafwerk
- p 278 : Platen
- p 285 : Op het eerste gehoor
- p 286 : Nieuwe platen
Omslagfoto voor : Mary Osborne
Omslagfoto achter : Charlie Christian

